Slohový útvar – Popis

Jak název napovídá, hlavním úkolem popisu je něco popsat. Není na tom nic složitého, žádné záludnosti. I když přeci jen… Není tedy popis vlastně charakteristika s méně sofistikovaným názvem?

Jistě by bylo skvělé, kdyby to tak bylo – ubyl by jeden slohový útvar k naučení. Na tyto otázky však bohužel musím odpovědět, že ne. Popis není charakteristika, ačkoli je pravda, že si tyto slohy jsou podobné. Níže se dočtete o tom, co popis je, jak ho psát a čím se od charakteristiky liší.

Charakteristika vs. popis

Chceme-li popsat nějakého člověka, obvykle nám nestačí pouze jeho vzhled. Zajímá nás i to, jaký je – jeho vlastnosti a charakter. V takovém případě tedy obvykle píšeme charakteristiku, která má za úkol popsat jak vzhled, tak i vlastnosti.

Pokud máme ale za úkol popsat předmět, zajímá nás především jeho vzhled, materiál a v některých případech i funkce – píšeme popis, který na rozdíl od charakteristiky nepopisuje psychickou výbavu člověka nebo osobní pocity a bývá odbornějšího rázu.

Struktura popisu

V závislosti na tom, co popisuje a komu je určený, může být popis prostý (bývá napsán tak, aby ho pochopil i laik) nebo popis odborný (je určen nějaké vyhraněné skupině – používá tedy termíny nepoužívané širší společností, nevysvětluje vše polopaticky apod.).

Nadpis

Stejně jako naprostá většina slohových útvarů musí i tento začínat nadpisem. Platí zde ovšem to samé co u charakteristiky – není nutností vymyslet nadpis, který zaujme každého. Stačí jednoduchý, stručný a přesný nadpis.

Popisujete-li tedy například koupací úbor, bude naprosto v pořádku, když do nadpisu napíšete pouze „Koupací úbor“. Přeci jen píšete text odbornějšího rázu pro lidi, kteří by se rádi dozvěděli, jak vypadá koupací úbor. Budou tedy hledat především články obsahující toto slovní spojení, nikoli texty s chytlavým názvem.

Úvod

Následuje první odstavec, nečekaně úvod, kam napíšete základní informace o popisovaném předmětu. Hodí se napsat, že předmět existuje, kde se s ním můžeme setkat apod.

Samotný popis

V dalších odstavcích už předmět popisujete podrobněji. Vzhled, materiál, funkci a další důležité vlastnosti. Je dobré vždy věnovat jeden odstavec jednomu kritériu – nepřeskakovat tedy od materiálu k funkci a zase zpátky v jedné větě. Vyvarujete se tím zbytečným zmatkům, a i pro čtenáře bude snadnější text přečíst a správně pochopit.

Závěr

Text pak musíte ukončit závěrem, kde můžete vyzdvihnout ty nejdůležitější vlastnosti předmětu, případně dodat nějaké nové podstatné informace, které se do těla z nějakého důvodu nevešly.

Jazyk

Jazyk, především slovní zásobu, přizpůsobujete cílové skupině. Měli byste se tedy řídit podle toho – nepoužívat tolik profesionalismů a cizích slov, pokud píšete pro laiky nebo třeba školáky, apod.

Obecně ale platí, že používáte jazyk blízký odbornému stylu – tedy neutrální a srozumitelný. Žádné rýmy, experimenty, metafory, citově zabarvená slova či příliš krátké věty.

Chybu naopak neuděláte při použití odborných výrazů – pokud možno ale takových, aby je cílová skupina měla šanci pochopit (interpunkcí pravděpodobně nic nezkazíte, ale ne každý bude vědět, co je hyperonymum) a zkratek.

Shrnutí:

  • Sloh musí obsahovat nadpis, text a závěr,
  • nezapomeňte na odstavce,
  • neutrální jazyk, odborné výrazy.

Vzor textu – popis

Koupací úbor

Téměř v každém moderním plavacím zařízení se dnes můžeme setkat s návštěvníky oděnými do nového koupacího úboru Skryj se C-250 od rozrůstající se jihlavské firmy Napínák s. r. o.

Jedná se o kombinézu zahalující celé tělo s výjimkou hlavy, chodidel a rukou. Je vyrobena z kvalitního materiálu, jenž je odolný vůči vodě, ohni i větru. K tomu všemu je maximálně pružná a elastická, tudíž po obléknutí dokonale přilne na tělo a nikde neškrtí, čímž člověku zajistí zdání pevné figury a umožní neomezený pohyb. Vyrábí se v barvách duhy.

Ačkoliv je oblek určený primárně pro plavání, svými jedinečnými vlastnostmi je předurčen i jiným činnostem. Ideální je např. pro začínající zachránce světa, horolezce, kuchaře, moderátory dětských zpráv či modely. Dají se jimi nahradit i těžké uniformy hasičů a policistů. Využití v něm nacházejí také majitelé rybníků, kteří je používají místo rybářských sítí. Ryby do nich chytí a nechají několik dnů uležet, aby se řádně vysušily, čímž údajně zkracují dobu následného vaření o celé dvě hodiny.

Tento nový módní trend přitom není nijak náročný na péči. Nenamočí se, neshoří, neproděraví. Díky kluzkému povrchu je navíc téměř nemožné, aby na něm ulpívaly jakékoliv skvrny. Pouze v případě majitele citlivého na pachy je potřeba oblek jednou za čtrnáct dní nastříkat speciálním osvěžujícím sprejem (dostupný ve variantě s jahodovou nebo citrusovou vůní), který zabrání silnému gumovému zápachu, jenž je přirozeností tohoto výrobku.

Skryj se C-250 je poměrně mladý vynález, přesto se nedá zapřít jeho obrovský potenciál. Už nyní ho ve velkém kupují nejen profesionální plavecké kluby, ale i bezpečnostní služby.

Pošli tento příspěvek svému blízkému