Jiří Voskovec

Datum narození: 11. 6. 1905
Datum úmrtí: 1. 7. 1981
Národnost: Češi
Povolání: Dramatik, básník, textař, herec, režisér a spolutvůrce Osvobozeného divadla

O autorovi

Jiří Voskovec, rozený Jiří Wachsmann, byl třetím a zároveň nejmladším dítětem Viléma Wachsmanna a Jiřiny (za svobodna Pinkasové). Otec Vilém Wachsmann na konci 19. století emigroval do Ruska, avšak v roce 1905 se vrátil do Čech a během 1. světové války si své příjmení počeštil na Voskovce.

Jiří Voskovec navštěvoval gymnázium v Křemencově ulici v Praze, kde se také setkal s Janem Werichem coby spolužákem. Odmaturoval na Lycée Carnot v Dijonu ve Francii, na kterém studoval v letech 1921–1924. Během svého pobytu v Paříži navštěvoval různá divadla a cirkusy. Také se zde seznámil s českým malířem Josefem Šímou, jenž ho seznámil s moderním francouzským uměním. Jakmile se vrátil zpět do Čech, nechal se zapsat ke studiu práv na Univerzitě Karlově, avšak již od začátku 20. století se věnoval kulturní činnosti.

Stal se členem Devětsilu, vydával dadaistické, poetistické a obrazové básně, dále různé články, recenze, překlady aj. Publikoval v avantgardních časopisech a sbornících, například v Pásmu, Disku, Frontě. Z Devětsilu byl nakonec vyloučen kvůli své roli ve filmu Pohádka máje.

Své uplatnění nakonec nalezl spolu s Janem Werichem a Jaroslavem Ježkem v Osvobozeném divadle, v němž hrál a také psal divadelní hry.

Na konci roku 1938 emigroval do USA, kde se živil jako herec. Bok po boku s Janem Werichem zde hráli nejen pro české krajany, ale také pro americké diváky, a to především hry Osvobozeného divadla z předválečné doby. Taktéž se podíleli na přípravě protinacistických programů, které vysílalo BBC a Hlas Ameriky. Po svém návratu, když skončila válka, hrál a režíroval hry Osvobozeného divadla i moderní americké hry či muzikály.

Konec 40. let přinesl spolupráci s organizací UNESCO, v Paříži se zasloužil o založení amerického moderního divadla. Krom jiného překládal do angličtiny, ve 20. letech z francouzštiny do češtiny. Téměř celý svůj život se živil jako divadelní a filmový herec.

Spolu s Werichem vytvořili nesmrtelnou klaunskou dvojici a taktéž spolu psali hry. Do historie se zapsal svou dramatickou a divadelní tvorbou, a to především tou z 20. a 30. let. Hry Voskovce a Wericha měly podobu revue. Jejich dramatická výstavba byla volná montáž děje spolu s písněmi a tanci. Charakteristickou pro ni byly také hojně improvizované dialogy a komentáře aktuálního dění. Osvobozené divadlo a jeho poetika uplatňovala principy dadaismu, poetismu, cirkusové klauniády či filmové grotesky (někdy též politickou satiru).

POZOR!!! Jiří Voskovec je neodmyslitelně spjat s Osvobozeným divadlem a se svými kolegy, především s Janem Werichem a Jaroslavem Ježkem. Proto následný seznam her a písňových textů není jen jeho dílem, ale autorskou spoluprací.

Díla

Dramata

  • Vest Pocket revue (Malá kapesní revue)
  • Caesar
  • Osel a stín
  • Kat a blázen
  • Balada z hadrů
  • Rub a líc
  • Těžká Barbora
  • Pěst na oko aneb Caesarovo finále

Ostatní

  • Civilizace
  • David a Goliáš
  • Divotvorný hrnec
  • Ezop a brabenec
  • Klobouk ve křoví
  • Babička Mary
  • Nebe na zemi
  • Nikdy nic nikdo nemá
  • O Španělsku si zpívám
  • Potopa
  • Prodám srdce
  • Půl párku
  • Stonožka
  • Svět patří nám
  • Svítá
  • Tmavomodrý svět
  • Tři strážníci
  • Život je jen náhoda

Citáty

„Uzdravuje-li bůh zdarma, proč by lékař neléčil draho?“

„Na klasiky se nechodí. Na klasiky se sluší chodit.“

„Doma je tam, kde si pověsím klobouk.“